Alhoewel de BYD Sealion 7 over een eigen SIM kaart beschikt voor een data verbinding, werken niet ale Apps met deze internet verbinding en is een connectie met een WifI hotspot of accesspoint noodzakelijk.
Mijn telefoon heeft de mogelijkheid een wifi hotspot op te zetten, maar echt lekker werkt dat niet. Bovendien moet ik steeds opnieuw het hotspot activeren.
Ik ben nu op zoek gegaan naar een alternatieve oplossing en heb het volgende bedacht.
Een USB 4G dongle met wifi en een SIM only abonnement.
In eerste instantie zat ik te denken aan een MiFi, maar daar kwam ik toch wat minpuntjes tegen.
Allereerst is een MiFi niet echt bedoeld voor dit soort situaties. Een MifI heeft een accu die er voor zorgt dat de MifI zo'n 8 tot 10 uur kan werken op een accu lading. Aangezien ik de auto niet dagelijks gebruik en de MiFi verbonden zal zijn met een USB poort, zal het niet snel voorkomen dat de accu leeg is en de MiFi uit gaat, maar als dat gebeurd zal deze weer handmatig aangezet moeten worden. Dat is niet echt handig.
Een ander alternatief is een USB 4G dongle met WiFi. Deze heeft geen accu en gaat alleen aan als er voeding op de USB poort is. Bovendien zijn USB dongels ook nog eens een stuk goedkoper dan een MiFi. Voor enkele tientjes koop je er al eentje.
Ik heb nu een ZTE MF79N 4G LTE USB Dongel besteld. Kosten: €35. Er zijn nog goedkopere dongels te vinden, maar weet niet of die kwalitatief goed zijn en werken in Europa.
Behalve een dongel heb je ook nog een SIM kaartje nodig met in ieder geval een data abonnement.
Bij mijn zoektocht naar een provider die mij de goedkoopste abonnement kon leveren kwam ik er achter dat een data only abonnement vrijwel altijd duurder is dan een regulier abonnement met belminuten, SMS, en data.
Uiteindelijk heb ik een abonnement afgesloten bij 50+ Mobiel. 6GB data, onbeperkt belminuten en SMS, voor €6 per maand. En de eerste 3 maanden voor €2,50.
Het is eigenlijk een abonnement met 4GB aan data, maar ik vond online een couponcode die 2GB data extra oplevert gedurende het contract.
Internet\WLAN
Re: Internet\WLAN
Inmiddels zijn de USB dongle en SIM kaart gearriveerd.
In eerste instantie de dongle op de laptop aangesloten om de configuratie op te zetten. Belangrijk is om de optie om een PIN code te gebruiken uit te zetten. Bij de SIM van 50+ mobiel staat dit al standaard uit.
Een ander dingetje waar ik tegen aanliep in de configuratie is, dat de optie "EDGE" standaard uitstaat. Deze moet aan staan anders heeft de auto geen internet.
Vervolgens ben ik gaan testen of het werkt. De USB dongle via een USB adapter op de 12-volts plug aangesloten.
Het duurt even voordat de dongle een netwerkverbinding met het 4G netwerk heeft. Vervolgens de WLAN verbinding geconfigureerd om gebruik te maken van de dongle\wifi.
Toen dat allemaal uitgevoerd was, getest of YouTube werkt. En dat werkt inderdaad. Evenals de browser. Ook heb ik al updates voor de talen opgehaald via de wifi van de USB dongle.
Nadeel is wel dat je WLAN iedere keer dat je de auto gebruikt weer moet activeren. Jammer dat dat niet automatisch kan.
In eerste instantie de dongle op de laptop aangesloten om de configuratie op te zetten. Belangrijk is om de optie om een PIN code te gebruiken uit te zetten. Bij de SIM van 50+ mobiel staat dit al standaard uit.
Een ander dingetje waar ik tegen aanliep in de configuratie is, dat de optie "EDGE" standaard uitstaat. Deze moet aan staan anders heeft de auto geen internet.
Vervolgens ben ik gaan testen of het werkt. De USB dongle via een USB adapter op de 12-volts plug aangesloten.
Het duurt even voordat de dongle een netwerkverbinding met het 4G netwerk heeft. Vervolgens de WLAN verbinding geconfigureerd om gebruik te maken van de dongle\wifi.
Toen dat allemaal uitgevoerd was, getest of YouTube werkt. En dat werkt inderdaad. Evenals de browser. Ook heb ik al updates voor de talen opgehaald via de wifi van de USB dongle.
Nadeel is wel dat je WLAN iedere keer dat je de auto gebruikt weer moet activeren. Jammer dat dat niet automatisch kan.